The Copla Musical: Exploring Intercultural Exchanges between English and Spanish Musical Theatre

Alejandro Postigo Gómez

Resumen


My Practice as Research consists in adapting the early twentieth-century Spanish folkloric song-form of Copla, by appropriating elements found in American musical theatre, namely, musical revue, book-based musical, and juke box-style shows. The outcome of this practical research is to create an imagined model for Spanish contemporary musical theatre while critically reflecting on the intercultural practice that is implicit in this project. In this paper, I discuss three intercultural processes of my practice through the critical lens of theorists Pavis and of Lo and Gilbert; and I comment on the ‘readability’ of the Copla song by a multicultural audience of 21st Century London. I hypothesise that by appropriating elements found in Anglo-style musical theatre a new hybrid intercultural songform (English Copla) should shed light on the development of contemporary musical theatre. Moreover, I offer a means to interrogate current definitions of interculturalism and its operation through creative practice.

 

The Copla Musical: los intercambios entre el musical inglés y español

 

Mi investigación consiste en la adaptación de la copla, género folklórico-teatral de principios del siglo XX, mediante la apropiación de elementos de la tradición del teatro musical americano, en concreto, de la comedia musical, el drama musical y el jukebox. Los objetivos de esta investigación son crear un modelo imaginario para la evolución del musical español contemporáneo y, al mismo tiempo, hacer una reflexión sobre la práctica intercultural implícita en el proyecto. En este artículo explico tres procesos interculturales a través de las teorías de Pavis y Lo and Gilbert; y hablo sobre la legibilidad de la copla frente a un público multicultural del siglo XXI en la cosmopolita Londres. Mi hipótesis propone que, mediante la apropiación de elementos del teatro musical anglosajón, un nuevo híbrido cultural (la copla inglesa) puede iluminar el desarrollo del musical contemporáneo e interrogar las definiciones actuales del interculturalismo y su funcionamiento.


Palabras clave


Copla, musical, interculturalismo, híbrido, intercambio cultural, Copla, musical, interculturalism, hybrid, cultural exchange

Texto completo:

PDF

Referencias


Acosta Díaz, Josefa; Gómez Lara, Manuel J; Jiménez Barrientos,

Jorge (1997). Poemas y canciones de Rafael de León. Sevilla: Alfar.

Araque Pérez, Juan Andrés (2009). El teatro musical en España. La

Revista (1925-1962). Valencia: PhD thesis Universitat de

Valencia.

Barba, Eugenio, And Salvarese, Nicola (1991). A Dictionary of Theatre

Anthropology: The Secret Art of the Performer. London:

Routledge.

Bell, John (2012). Modulating theory: Breaking new ground in Musical

Theatre Study, in Playing with theory in theatre practice,

edited by Megan Alrutz & Julia Listengarten, Basingstoke,

Hampshire: Palgrave Macmillan.

Bering, Rüdiger (1998). Musicals: An illustrated historical overview.

New York: Barron’s.

Biblioteca Nacional De España (2009). La copla en la Biblioteca

Nacional de España: [exposición Madrid del 3 de febrero al 12

de abril de 2009]. Comisarias Alicia García Medina, Nieves

Iglesias Martínez], Madrid: Biblioteca Nacional.

Blas Vega, José (1996). La Canción Española (de La Caramba a Isabel

Pantoja). Colección Metáfora. Taller El Búcaro S.L.

Brenan, Gerald (1995). La copla popular española. Edición y estudio a

cargo de Antonio José López López. Málaga: Miramar.

Cai, D. A. & Rodriguez, J.I. (1997-1997). Adjusting to Cultural

Differences: The Intercultural Adaptation Model. Intercultural

Communication Studies, VI: 2, 31-42.

Fernández-Cid, Antonio (1975). Cien años de teatro musical en España

(1875-1975). Madrid: Real Musical, D.L., 1975

Fischer-Lichte, Erika (1990). Theatre, Own and Foreign. In The dramatic touch of difference: Theatre, Own and Foreign. Edited by Fischer-Lichte,

Erika, Josephine Riley and Michael Gissenwehrer. Tübingen,

Germany: Gunter Narr.

Kirle, Bruce (2005). Unfinished show business: Broadway musicals as works-inprocess. Carbondale, Ill. London: Southern Illinois University

Press.

Knapp, Raymond (2004). The American Musical and the Formation of

National Identity. Princeton: Princeton University Press.

Knowles, Ric (2010). Theatre and Inteculturalism. Basingstoke, Hampshire:

Palgrave Macmillan.

Lo, Jacqueline, And Gilbert, Helen (2002). Toward a Topography of Cross-

Cultural Theatre Praxis. The Drama Review 46, 3, 31-53.

Marranca, Bonnie (1991). Interculturalism and Performance. New York:

PAJ Publications.

Mcmillin, Scott (2006). The musical as drama: a study of the principles and

conventions behind musical shows from Kern to Sondheim. Princeton,

N.J.; Woodstock: Princeton University Press.

Patterson, Mia (2010). 75 años de historia del musical en España (1930-2005). Madrid: Ediciones y Publicaciones Autor, SRL; Tramart.

Pavis, Patrice (1990). Interculturalism in Contemporary Mise en Scene. In

The dramatic touch of difference: Theatre, Own and Foreign. Edited

by Fischer-Lichte, Erika, Josephine Riley and Michael

Gissenwehrer. Tübingen, Germany: Gunter Narr.

Pavis, Patrice (1992). Theatre at the crossroads of culture. London: Routledge.

Pavis, Patrice (1996). The Intercultural Performance Reader. London, New

York: Routledge.

Reina, Manuel Francisco (2009). Un siglo de Copla. Barcelona: Ediciones

B.

Riddle, Peter H. (2003). The American Musical. History & Development.

Canada: Mosaic Press

Román, Manuel (1993). Memoria de la copla: la canción española: de Conchita Piquer a Isabel Pantoja. Madrid: Alianza Editorial.

Román, Manuel (2000). La copla: la canción tradicional española, la tonadilla, sus orígenes populares, los mejores intérpretes. Madrid: Acento.

Schechner, Richard (1991). Intercultural themes. In Interculturalism and

Performance: Writings from PAJ. New York: Performance Arts

Journal Publications.

Schechner, Richard (2002). Performance studies: An introduction. London:

Routledge.

Schubert, Adrian (1990). A Social History of Modern Spain. London:

Unwin.

Stempel, Larry (2010). Showtime: A History of the Broadway Musical

Theatre. NY/London: W.W. Norton & Co.

Swain, Joseph P. (2002). The Broadway Musical. A critical and musical survey. Boston: Scarecrow Press.

Taylor, Diana (1991). Transculturating Transculturation. In Interculturalism

and Performance: Writings from PAJ. New York: Performance

Arts Journal Publications.

Taylor, Millie (2012). Musical Theatre, Realism and Entertainment.

Basingstoke: Ashgate Press.

Walsh, David F. (1996). American culture and the genesis of the musical.

London: Goldsmiths College, University of London.

Weber, Carl (1991). AC/TC Currents of Theatrical Exchange. In Interculturalism and Performance: Writings from PAJ. New York: Performance Arts Journal Publications.

White, Matthew (1999). Staging a Musical. New York: Theatre Arts

Books. Zarrilli, Phillip B., Mcconachie, Bruce, Jay Williams, Gary, And Fisher

Sorgenfrei, Carol (2002). Theatre Histories: an Introduction. New

York; London: Routledge.

Zoido, Antonio (2002). El dorado zumo de la pena. Venturas y desventuras de la copla andaluza. Sevilla: Fundación El Monte.

Zurián Hernández, Fran y Vázquez Varela, Carmen (2005). Almodovar:

el cine como pasión. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.