Resumen
La investigación se llevó a cabo con el objetivo de develar los núcleos significativos del desarraigo de cuatro integrantes de la familia Muñoz Salazar, para la construcción de la obra dramatúrgica Coroteo. Para este ejercicio de investigación creación, se eligió una metodología de enfoque cualitativo, y el instrumento utilizado fue el biograma modificado de García (2007). Se logró determinar que los cuatro núcleos significativos sobre el desarraigo son el silencio autoimpuesto, la vivienda, el empleo y el aprendizaje situado. A partir de estos hallazgos, se trazan las líneas creativas de creación del texto dramático Coroteo, donde la familia constituida por Mita, Copera, Teo y Pina -mujer siempre callada-, esperan de madrugada en la carretera al camión de los mangos que los va a corotiar. Copera ha ido engordando a medida que sus clientes le cuentan historias, ahora necesita olvidarlas, para cambiar de trabajo y comenzar a llenarse de su propia historia.
Palabras Clave: Investigacion-creacion, artes escénicas, dramaturgia, autorreferencialidad, destierro.
Coroteo as a metaphor for exile, a process of creation from self-referential dramaturgy
Abstract
The research was carried out in order to reveal the significant nuclei of the uprooting of four members from the Muñoz Salazar family for the construction of the play Coroteo, the methodology followed a qualitative approach, design creation research, the instrument used here was the modified biogram by García (2007), with this research, it was possible to determine that, the four significant nuclei on uprooting are: self-imposed silence, housing, employment and situated learning; and beginning with them, creative lines are drawn on the Coroteo dramatic text, where the family which is composed by Mita, Copera, Teo y Pina (always quiet woman) wait at dawn on the road for the truck with the mangoes that will "help them move" (corotear) so Copera changes her job since she has been gaining weight as her clients tell her stories, and now she needs to forget them, in order to start filling herself with her own story.
Keywords: Research-creation, performing arts, dramaturgy, self-referentiality, exile.