Resumen
Abstract: This essay will aim to concisely present a series of performances in Greece that showcase the theme of crisis discussed through the particular frame of their expanded scenographic strategies as dramaturgies of crisis. This expanded scenography is not restricted to politics and aesthetics of scenographic representation extending well beyond traditional staging paradigms to aspects that reinstate the emergence of social realities and a fundamentally social conception of space. Indicatively, this includes strategies like introducing various charged elements from lived experience and contemporary visual culture, as well as conflictual aesthetics of the crisis and visual and spatial dramaturgies of the precarious. Scenographic dramaturgies of crisis seem to thrive on new spatial performance forms that directly interact with social realities and real spaces (like site-specific performance), while they mobilize a renewed address to found, shared public space putting to use strategies of participation. In this context of the crisis, the widely spread multimedia idioms and the proliferation of video and cinematic idioms are also notable. Performances that thematize aspects of the crisis, like Revolt Athens (2016), and the twin site-specific performances built with a core topographical address, Tea Time Europe (2014-15) and Eat Time Europe (2016) will be analyzed as key case studies to exemplify and further contextualize their scenographic approaches as content and context-oriented formulations, as visual and spatial dramaturgies that provide us with an entryway into performing crisis.
Keywords: scenography, dramaturgy, topography, site-specific, immigration, crisis
Resumen: Este ensayo tendrá como objetivo presentar de manera concisa una serie de performances en Grecia que muestren el tema de la crisis discutido a través del marco particular de sus estrategias escenográficas ampliadas como dramaturgias de crisis. Esta escenografía expandida no se limita a la política y la estética de la representación escenográfica que se extiende mucho más allá de los paradigmas tradicionales de la puesta en escena hacia aspectos que reinstauran el surgimiento de realidades sociales y una concepción fundamentalmente social del espacio. De manera indicativa, esto incluye estrategias como la introducción de diversos elementos cargados de la experiencia vivida y la cultura visual contemporánea, así como la estética conflictiva de la crisis y las dramaturgias visuales y espaciales de lo precario. Las dramaturgias escenográficas de la crisis parecen prosperar en nuevas formas de actuación espacial que interactúan directamente con las realidades sociales y los espacios reales (como la actuación de un sitio específico), mientras que movilizan una dirección renovada para fundar un espacio público compartido que pone en práctica estrategias de participación. En este contexto de crisis, también son notables los modismos multimedia ampliamente difundidos y la proliferación de los modismos cinematográficos y de vídeo. Las actuaciones que tematizan aspectos de la crisis, como Revolt Athens (2016), y las actuaciones gemelas específicas del sitio construidas con una dirección topográfica central, Tea Time Europe (2014-15) y Eat Time Europe (2016) se analizarán como caso clave. estudios para ejemplificar y contextualizar aún más sus enfoques escenográficos como formulaciones orientadas al contenido y al contexto, como dramaturgias visuales y espaciales que nos brindan una entrada a la crisis escénica.
Palabras clave: escenografía, dramaturgia, topografía, sitio específico, inmigración, crisis.