Accesibilidad e inclusión para estudiantes con discapacidad en grados universitarios de artes escénicas

Resumen

The global performing arts field is facing historic adversity. Given the current social and political unrest, organizations are re-examining producing models with a focus on equity. As the industry moves towards a more inclusive future, systemic racial injustice is, rightfully, at the focus. However, it would be a mistake to ignore an equally important issue that denies a significant number of people from participating in theatre-making: accessibility and inclusion. Disability is fundamentally intersectional: affecting all races, ethnicities, ages, genders, and religions. Considering that 15% of the world’s population experiences some form of disability, the performing arts as a whole can only benefit by prioritizing access in all areas. This work must start in performing arts training programs within higher education. We argue that real transformative change will begin in the classroom; the pipeline for future creators. This paper addresses these issues in both the US and Spain. The methodology utilized includes interviews of professional performing art practitioners with lived body experience of disability and the analysis of case studies from academic settings. Using universal design principles, the goal of the article is to establish best practices for accessibility and inclusion in performing arts education.

Keywords: accessibility, inclusion, theatre pedagogy, universal design for learning

 Resumen: El campo mundial de las artes escénicas se enfrenta a una adversidad histórica. Dado el malestar social y político actual, las organizaciones están reexaminando la producción de modelos con un enfoque en la equidad. A medida que la industria avanza hacia un futuro más inclusivo, la injusticia racial sistémica se convierte en el centro de atención. Sin embargo, sería un error ignorar un tema igualmente importante que niega a un número significativo de personas participar en la creación de una producción teatral: la accesibilidad y la inclusión. La discapacidad es interseccional: afecta a todas las razas, etnias, edades, géneros y religiones. Teniendo en cuenta que el 15% de la población mundial experimenta algún tipo de discapacidad, las artes escénicas en su conjunto solo pueden beneficiarse si se prioriza el acceso en todas las áreas. Este trabajo debe comenzar en los programas de formación universitaria en artes escénicas. Sostenemos que el verdadero cambio transformador comenzará en el aula; la cantera de futuros creadores. Este artículo aborda estos problemas tanto en Estados Unidos como en España. La metodología utilizada incluye entrevistas a profesionales de las artes escénicas y con experiencia en el sector de la discapacidad. Utilizando los principios de diseño universal, el objetivo del artículo es establecer las mejores prácticas para la accesibilidad y la inclusión en la educación de las artes escénicas.

Palabras clave: accesibilidad, inclusión, pedagogía teatral.

Summary: 1. Access and Inclusion in Performing Arts Higher Education 2. Literature Review. 2.1. Disability and the State of the Field. 2.2. Decolonizing/Decentralizing the Curriculum. 2.3. Accessible and Inclusive Productions: Universal Design Principles Applied to Theatre. 3. Methods and Materials. 3.1. Approaches for Designing an Inclusive-Centered Theatre Curriculum. 3.2. Survey

https://doi.org/10.32621/ACOTACIONES.2021.47.01
PDF

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.