The Long-term underlying conditions of theatre performance and its symptomatology during the pandemic: chronic untreated Pathologies and temporary remedies

Resumen

Abstract: The COVID-19 pandemic caused alertness to literal and metaphorical pathologies. Attempting an analogy with medical science and drawing upon the notion of pathologia, the pandemic superimposed its own viral layer onto the organism of theatre performance that was already coming to terms with its chronic underlying conditions. The ar- ticle aims to provide a bigger picture of the pathology/ies of theatre per- formance (+ studies), to denote the ways in which theatre performance responded to the social prohibitions as well as to underline long-term unresolved inconsistencies and contradictions. It argues that recent remedies may have offered smart ways out of the pandemic but more subtle and chronic issues, such as lack of complicity/cross-disciplinary terminological consensus between theatre and performance studies, tensions in theatre/performance politics, and political correctness need to be scrutinized once again. It highlights the pandemic problems and solutions, such as online theatre, transformation of theatre communica- tion, normalization of the theatre spectator, theatre making in the open- air and theatre prosumerization and trace their immediate aftermath. The article concludes by also “reading” vulnerabilities of theatre per- formance as sources of power that could in fact re-inform the societal and political intentions, enhance resistance to “normalcy” and nurture deviations in theatre performance (+studies).

Key Words: Performance Studies, Technology and Theatre/Perfor- mance, Theatre and Philosophy, Performance Theory, Performance and Social Change

Resumen: La pandemia del Covid-19 causó alerta ante patologías literales y metafóricas. Intentando una analogía con la ciencia de la me- dicina y valiéndose de la noción de patología, la pandemia superpuso su propia capa viral sobre el organismo de la representación teatral que ya estaba asimilando sus condiciones crónicas subyacentes.

El artículo pretende aportar una imagen mayor de la/s patología/s de la representación teatral (+ estudios) y denotar los modos en que la representación teatral respondió a las prohibiciones sociales, así como subrayar inconsistencias y contradicciones irresueltas a largo plazo. Ar- gumenta que los remedios recientes puede que hayan ofrecido vías de salida inteligentes de la pandemia, pero asuntos más sutiles y crónicos, como la falta de complicidad/consenso terminológico interdisciplinar entre los estudios teatrales y performativos, las tensiones en las políticas teatrales/performativas y la corrección política, necesitan ser escrutados una vez más. Resalta los problemas y las soluciones de la pandemia, como el teatro en línea, la transformación de la comunicación teatral, la normalización del espectador teatral, el hacer teatro al aire libre y la «prosumerización» del teatro, y trazar sus repercusiones inmediatas. El artículo concluye asimismo «leyendo» las vulnerabilidades de la re- presentación teatral como fuentes de poder que podrían de hecho re- informar las intenciones societarias y políticas, reforzar la resistencia a la «normalidad» y promover desviaciones en la representación teatral (+estudios)

Palabras clave: Estudios Performativos, Tecnología y Teatro/Repre- sentación, Teatro y Filosofía, Teoría de la Representación, Representa- ción y Cambio Social.

Summary: 1. Introduction. 2. Interweaving the pandemic and under- lying conditions: research questions and aims. 3. Long-term underlying conditions: chronic untreated pathologies. 4. The pandemic symptom- atology of theatre performance and temporary remedies. 5. Discussion. 6. Bibliography. 7. Notes

https://doi.org/10.32621/ACOTACIONES.2022.48.08
PDF

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.